Sæson 2008

 

Vinter og bedding

Ebeltoft - Pinsetræf med FTLF

Nykøbing Falster

Sommerferietur til Gotland

Gåbense

Ø-træf på Agersø med FTLF

 

 

Vinter og bedding

Isabella lå på en vinterplads i Skælskør vinteren over, og i weekenden før påske sejlede Erik og Per hende til Agersø, for at komme på bedding. På Agersø værft har de en bedding, som er rigelig stor til damen, så det blev aftalt med Bomuld, som værfsejeren hedder i daglig tale.

 

Lidt koldt og dårligt vejr i påsken og den situation at Per skulle opereres for lyskebrok i foråret gjorde, at vi måtte udsætte beddingsopholdet. Isabella lå således i Agersø og vi forlængede opholdet efter aftale med Jacob, Havnefogeden på Agersø, til at gælde for hele sommeren. Så var det da på plads.

 

I slutningen af april kom Isabella så endelig op i forbindelse med Kristi Himmelfartsdag, og nogle hårde dage lå foran.

 

Bunden skulle ordnes som vanligt og hele fribordet skulle slibes ned og lakeres 3 gange.

Søventiler skulle adskilles og efterses og et nyt ekkolod skulle monteres.

 

Farfar var med og stod for lakeringen - vi andre sleb og lagde alt i hvid støv. Mormor, Bedste og Bedstefar stod for skafning og opmuntring samt lange ture til stranden med Rose og Johan.

 

Per måtte sande at mahogni nok er ædelt træ, men ikke uforgængeligt. Dårlige fuger omkring stævn har medført råd, så et stykke gammelt mahognibordplade blev tilpasset og skruet/limet i.

 

 

Der var lidt stress på, for næste weekend i Pinsen var det jo afgang til Ebeltoft til Pinsetræf i FTLF - Foreningen til langturssejladsens fremme!

 

 

 

 

Det hele blev klaret med fælles hjælp på 4 flotte forårsdage, undtagen nyt lod, for halsen på transduceren var ikke lang nok! Nå - så måtte vi sejle videre med den gamle Seafarer lidt endnu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tur til Ebeltoft i Pinsen - FTLF's Pinsetræf

 

Der var planlagt afgang fredag eftermiddag d. 9. maj og vi havde inviteret Michael og Dina samt deres søde unger Silas og Chloe med på turen. Vores Johan har fødselsdag den. 12. maj, så vi holdt en lille højtidelighed til eftermiddagskaffen, hvor han fik sit nye Wave-Board - meget passende at have med på en sejlbåd. (for udenforstående skal vi nok lige nævne at det overhovedet ikke kan benyttes på en sejlbåd af vores størrelse, da det er beregnet til at køre på jævne overflader som veje, pladser, (bådebroer!) mv.

 

 

Eftermiddagskaffe på Agersø, østre mole. Rose løfter Chloe op til fotografering.

 

Bemærk iøvrigt havblik - det holdt sig hele weekenden over - og dermed 2x12 timers motorsejlads til Ebeltoft.

 

 

Vi kom først afsted efter spisetid, men vi havde jo aftalt at sejle igennem og være fremme lørdag morgen, så det var fint nok. Vi havde en skøn tur i havblik i en kold og stjerneklar nat. Vi så flere stjerneskud og ca. på højde med Samsø så vi en komet flyve over himlen - det var et fantastisk syn!

 

 

 

Chloe og Michael til rors i aftenskumringen.

 

 

Vi ankom henaf morgenstunden, netop som der blev blæst reville, og først troede vi måske det var for vores skyld - men ak nej, det var såmænd for solen - og det er vel også i orden.

 

Det var vores første Pinsetræf, men det var rigtig hyggeligt og dejligt at møde de andre sejlere, som vi enten kender fra Træfpunkt, fra Vintertræffet eller fra forskellige kursus, vi har deltaget i. Det føles som en stor familie og alle er utrolig i mødekommende og dejlige at være sammen med.

 

 

Sejlturen forløb fint. Det var nyt at være så mange ombord og det til trods, så forløb turen uden uheld. Det er rart når der er flere til at styre og tiden går også hurtigere for børnene, når der er nogen at lege med. 

 

Vi ankom til Agersø igen kl. 00.15, 12.05-08 efter at have sejlet igennem Agersøsund i totalt vindstille. Ikke en krusning på vandet. Havnen var fyldt godt op, så vi lagde os uden på en gaffelrigger - de kom lige op og sagde, at de skulle sejle kl. 6! OK så forhaler vi bare om 5 timer! -men først en tur på køjen!

 

Det var motorsejlads hele turen, så det var jo nemt og en god test af motoren som lige var nyrenoveret. Den kørte også fint, men gearet blev varmt og tabte tryk og stævnrørspakdåsen blev også varm. Stævnrøret viste sig at være overfyldt med fedt, hvilket hurtigt kunne løses. Problemet med gearet forsøgt Per at afhjælpe ved at skifte gearolien, men desværre hjalp det ikke nok. Gearet må nok ud til vinter og have en overhaling.  

 

 

Tur til Nykøbing Falster - 30.-31. juni

 

Nogle af vores naboer, Lis og Søren er flyttet til Nykøbing F. men det skal jo ikke afholde dem fra at holde en nabofest! De er forresten selv sejlere, så da vi meldte vores ankomst med skib, så var der ingen smalle steder mht. transfer fra havn til fest og vise versa. Herligt.

Vi havde sat god tid af til turen, men selvfølgelig var vinden frisk og temmelig spids og bølgerne krappe i smålandsfarvandet, så vi krydsede dernedad fra tidlig morgen med et reb i storen. Vi nåede lige i havn og et par forhalinger (pga. nogle uklare meldinger om igangværende uddybning) og 1 time senere sad vi bænket til fest - det røde i kinderne var ikke kindrødt.

Søndag ved middagstid sejlede vi hjem igen, og nu havde vinden lagt sig igen, så vi satte alle kludene og havde en behagelig agten for tværs hjem igen.

 

 

Sommerferie 2008

 

Trods stort arbejdspres i firmaet havde vi besluttet at sejle 4 uger, for at få en god lang tur og lidt mere erfaring med Isabella. Ungerne skulle lige have sommerferie, og samtidig skulle vi være hjemme til Rikke fars 70-års fødselsdag præcis en måned senere. Ingrid som er en god veninde til Rikke helt fra barndomsårene havde lyst til at sejle med os, så det blev aftalt.

Eftermiddag 27. juni var der afgang med færgen til Agersø og alle de pakkede nelliker. Der manglede stadig en del ting at blive færdig fx vindmøllen, diverse el-installationer, navigationsudstyr, hylder mv.  

Vi brugte derfor et par dage med at få de sidste mangler klaret samtidig med at vi alle blev installeret og Ingrid lærte skibet at kende. Vi afsejlede d. 29. kl. 1030 mod Stubbekøbing og da skipper var lidt utilpas, så styrede pigerne mens skipper tog en lur.

 

Skipper foreslog på baggrund af vejrudsigten at vi skulle sejle de 100 SM direkte til Rønne, Bornholm næste morgen. Afgang kl. 0600. Vi fik lige et frisk brød i havnekiosken og så ellers afsted i morgendisen ud af Grønsund. Ned forbi Møns klint og ud i østersøen. Efter Møn fik vi plat læns - stort set hele vejen til Bornholm og det blev midnat inden vi rullede ind i Rønnes store trafikhavn og fandt en ledig plads. Næste morgen fandt vi en dejlig plads i Søndre Bådehavn, hvor vi lå i 4 dage og blandt andet mødte Flemming i Ma Füser fra Korsør, som vi fulgtes med helt op til Borgholm, Øland.

 

I Rønne spiser vi dejlige fiskefristelser hver dag til frokost og Per får klaret flere opgaver på skibet. Bl.a. udskiftning af slangen fra søtoilettet, som fiser lidt! Johan er i masten og trækker nye snore fra trin til topvanterne. Vejret er pragtfuldt og vi stortrives i Rikkes fødeby!

Den 4. juli beslutter vi os at sejle sammen med Flemming videre nordpå til Utklippan og Øland - men vi vil gerne se et par havne mere på den dejlige ferieø, så vi tager et par dage i Vang først og derefter et døgn i Tegn, hvor vi skal møde Rikkes forældre og bror. 

Vi havde et par dejlige dage og aftener i Vang - den første aften først Jazz-koncert på pladsen syd for havnen og dernæst improviseret grill-party på ydermolen med de andre sejlere og en stor rund sol, der gik ned i vest over havet. Helt fantastisk!  

 

 

Havnen i Vang er ikke ret stor, så vi lå i yderbassinet men det var roligt nok. Ungerne badede i det kun 16 grader kolde vand.

 

Efter en overnatning i Tejn med besøg hjemmefra af Rikkes familie, står vi tidligt op den 7. juli og afsejler kl. 0630 mod Utklippan, Sverige. Der er ikke meget vind, men den er stadig i SV, så det er fint. Som vi kommer lidt fri af øen, bliver vinden mere SSV, så det ender med en plat læns og ikke over 6 Kn på noget tidspunkt. Per rigger et skøde til som Preventer til bommen og fører det agterud til et frit spil i cockpit. Det fungere fint. Kl. 1715 lægger vi til efter en forsigtig og spændt første anduvning på Utklippan. Den særprægede ø og havn har 2 indsejlinger. Så kan man vælge den, der er mest i læ aht. vejret. Vi valgte den V-lige og det gav ingen problemer. Der er fint afmærket og inde i havnen er godt fyldt op, men alle er oppe i cockpittet og klar til at hjælpe med fortøjning og spring. Vi lægger os udenpå som nummer 5 og må have de laaange fortøjninger op fra kistebænken.

 

Sejlerpigen Rose runder Hammerknuden.

 

Havnen på Utklippan - mod øst

 

 

 

 

 

 

 

 

Utklippan var hurtigt overset, så vi valgte at sejle næste morgen videre nordpå til Kalmar. Afgang kl. 0700 - Flemming fik kamera for at tage lidt fotos af Isabella på Kalmarsund.

 

Som vi på højde med sydspidsen af Øland, trækket et massivt skydække ned Nord fra. Lidt syd for Bergkvara,  ca. 2 sømil fra svenskekysten og tæt inde under land dannes hvad vi først tror er kraftige haglbyger. Vi holder det lidt under observation og i løbet af 10 minutter dannes en skypumpe, der cirkler rundt på vandet i alle retninger. Skipper er ikke tryg ved at have alle sejl sat med sådan en karl mindre end 2 sømil fra skibet, så alle bliver beordret på dæk og er med til at bjerge sejl. De få minutter det tog at bjerge sejlene var lige den tid det tog for skypumpen at opløse sig selv igen! Nå, men vinden var altså drejet 180 grader, så det med sejlene var også ligemeget. Så glæder man sig over en startvillig dieselmotor. Vejret er nu helt gråt og det begynder at småregne, som ikke holder op før vi når Kalmar kl. 1720.

 

se Flemmings pletskud af skypumpen...

 

 

I Kalmar får vi øje på Bedste og Bedstefar inde på kajen. Vi har snydt lidt og telefoneret i forvejen, men det er nu hyggeligt at se dem her oppe nordpå i Sveriges land. En halv time senere kommer Flemming også ind og lægger sig langskibs udenpå. Nu skal vi have noget mad!

Vi improviserer lidt og i løbet at 14 minutter præsterede de deusche hausfraus en dejlig buffet og drikkevarer ad libitum på Isabella i Kalmar!

 

Den næste dag er vi på sight seeing i Kalmar på bl.a. Läns Museet og se resterne af den gamle fregat Kronan, som sænkede sig selv i et drabeligt søslag - senere Kalmar slot og vi sluttede af med buffet på campingpladsen med Bedste og Bedstefar. 

Tilbage i skibet sidst på aftenen til whiskey i cockpit og jazz på havnen. Livet er herligt! 

 

Næste formiddag 10. juli fylder vi vandtankene og gør klar til afgang mod Borgholm på Öland. Flemming har motorproblemer, men klarer det med udluftning af højtrykspumpen. 

kl. 1240 endelig afgang og 4 timer senere efter en lidt flad sejlads med plat læns for svag vind finder vi Borgholm. Længe har vi set den gamle slotsruin trone højt og imponerende over byen og Kalmarsund. 

Borgholm marina er stor med god plads. +200 pladser - de fleste med bøje for agterfortøjning. Vi finder en fin plads - desværre er der 1m ned til flydebroen. Det er pigerne ikke meget for, men vi har altså ingen stævnstige! 

 

Mere sight seeing - tur til Slotsruinen og middelalderfest - Rose ridder ringridning og Johan skyder med bue og pil. 

 

Flot og imponerende bygningsværk og et dejligt område til lange ture i den flotte natur.

 

Selve byen er ikke så interessant og marinaen genlyder af høj musik fra et nærliggende hotel.

 

Vi skal tage afsked med Ingrid, som afmønstrer her i Borgholm efter 14 dage som gast på Isabella. Det har været rigtig hyggeligt og fornøjeligt. Vi sejler nordpå mod Gotland imorgen og det betyder også at vi skal sige på gensyn til Flemming, som sejler sydpå igen og hjemad. Vi har jo fulgtes siden Rønne, Bornholm og det har været rigtig fint at følges. Flemming og ungerne har også haft det godt med Flemming som reserve-bedstefar og de er lidt nede over at vi nu skal hver sin vej.

 

Turen til Gotland går via Byxelkrog med en overnatning i denne sjove lille havneby med boder og musik helt ned på molen.  Vi kigger efter souvenirs, men vil vente til Gotland. den 13. juli kl. 9.30 afgang mod Klintehamn på Gotland. Vi har lidt skiftende vind rundt om nordspidsen på Öland men godt fri får vi en stabil SV-lig vind og vi stryger afsted med op til 7,5 knob - herlig sejlads i flot vejr!

 

kl. 1330 landkending - det er store og lilla Karlsö som er meget kendte fuglereservater - og kl. 1645 ankomst Klintehamn - 7t15m for 41 mil - det er da fint. 

 

Klintehamn er en industrihavn med udskibning af tømmer, færge til Karlsö mv. Der er en meget smal rende ned til lystbådeafdelingen og der løber noget strøm. En dansker fra Ringkøbing i en ny Hanse 343 med knækket styrepiedestal hjælper med at fortøje. Det er beskedne forhold her, men hyggeligt og roligt bortset fra lossearbejde fra industriarbejde. Men der er ikke mange andre lystsejlere, og man betaler havnepenge i et kombineret café og turistinformation på havnen. Toiletforhold deles med havnens øvrige gæster, men det er nu ok og rent og pænt.  

 

Næste dag med bussen ind til Visby på sight-seeing - nu er vi lige i Tempelriddernes fodspor! Vi traver hele byen rundt og det er vel nok en flot og original by. Se fotos under galleri.

Vi beslutter at leje en bil her i Visby og køre øen rundt næste dag. Og det var en god ide. Der er mange fine steder med salg af håndværk og kaffe/kage. Vi kører fra hele øen rundt på et døgn og vi ser stenbrud, små idyllisk beliggende havne, et stort cementværk, store skove, og flotte kirker og blomsterprydede vejkanter. Her må vi bestemt tilbage til en anden gang.

 

Tilbage i Klintehamn bader ungerne fra skibet og vi andre lader op til at vi så småt skal begynde hjemturen. Der er 10 dage til vi skal sidde til fødseldagsfest hos Rikkes far - på midtsjælland!  

 

16. juli kl. 0845 afgang mod Öland - vejrudsigt - 7-12 SV vind. Øv - det er ikke lige sagen, men et sejlskib kan jo krydse, så det gør vi! Vi sætter storen i 1. reb i det store industribassin og går på første ben. Søen vokser og vi reber til 2. reb og sætter den lille rullefok istedet for genuaen og holder motoren på for at komme til Öland og lidt i bølgelæ. Vi gør kun 4,5 sm over grunden og er lidt matte, da vi hilser på Lange Jahn og kaster krogen kl. 1730 i Grankullaviken på nordspidsen af Öland. Hen under aften lagde vinden sig helt og efter en meget smuk solnedgang om bagbord fik vi en lige så flot forestilling af månen om styrbord. 

Næste dag er også med vinden lige imod og vi gør holdt i Borgholm og tager en overliggerdag, da ungerne møder et par gode legekammerater.

 

 

Johan og Christian sejler optimist hele fridagen og Per roder med gearet, der bliver varmt. Ringer til Fred. Rasmussen i Odense men mekanikeren derovre kan ikke give nogen entydig forklaring. Det skal adskilles for at finde fejlen (godt jeg ikke vidste hvad, der var galt) 

 

Drikker eftermiddagskaffe med Lars og Heidi fra Søborg - ungerne har leget hele dagen!

 

19. juli afgang Borgholm sydpå - så langt vi gider. Vinden er stadig lige imod, men vi skal jo hjem! Det var sjovere på vej herop - i medvind! Vi når Ölandsbroen kl. 1515 og syd for broen bliver dønningen meget voldsom. vi gør slet ikke fart for sejl, men banker bare i den høje krabbe sø. Vinden er vel 10-12 m/s lige imod og vi gør kun ringe fart over grunden på trods at motoren kører med 2500 omdr. Efter et par timer bliver søen mindre igen men stadig kraftig vind næsten lige i næsen. kl. 2026 går vi ind i Bergkvara lidt nord for Kristianobel. Vi lander lige midt i en stort opsat havnefest og hele byen og det halve opland er her for at se en lokal gruppe.

 

20. juli står vi op til skyet stille vejr. Vi afsejler i finregn og vindstille. Der er lovet en del vind i løbet af dagen, så Rikkes frivagt bliver brugt til at forberede aftensmaden. Der dufter himmelsk af gryderet fra kabyssen allerede kl. 1100. Da vi kommer fri af Öland får vi mere vind og søen rejser sig hurtigt til 2meter. Vinden tiltager yderligere i løbet af eftermiddagen til 12-14 m/s. Søerne er 3-4 meter og stadig imod. Vi krydser med 2 reb i storen og stormfok med klodshalede skøder - vi holder motor på de sidste 3 timer og alligevel synes Utklippan meget langt væk. Endelig tager vi det sidste ben ind i læ af klippeøen og tager sejlene ned. Den østre indsejling er rolig og vi kan uproblematisk gå ind i det smalle løb mellem klipperne og finde en plads i den lille havn. ½ time senere kom et svensk ægtepar fra Kalmar som havde målt middelvinden til 14 m/s så ikke noget at sige til at det var hårdt at krydse imod.

 

Vi talte med en amerikaner som lå på 5. døgn og ventede på vindskifte - "you get to know the islands very well" - som han sagde!

 

Sent på aftenen fik vi en svensker udenpå og vi talte lidt om vejret ikke var ret godt for at gå mod DK. Ud på aftenen lægger vinden sig noget og vi blev enige om at gå til Hanö næste morgen kl. 0700. Det bliver en næsten vindstille dag - smukt højttryksvejr og da vi ankommer til Hanö kan vi ikke beslutte om vi skal sejle videre i det rolige vejr. Men vi skal tanke diesel og det er ikke lige til. Det bliver noget med nogle dunke og til Skr. 18.00 pr. liter.

 

Vi går øen rundt og tager en overnatning - der er nu smukt på Hanö og sikke store sten de har her. Johan kan ikke nære sig og skal forsøge at bestige dem han ser.

 

Men havnen bliver næsten fyldt med sejlere inden aften. Rigtig mange motorbåde kommer fra fastlandet på stille sommeraftener og hygger sig i havnemiljøet. Det summer af liv i havnen og i hvert et cockpit, men der er ro og orden.  

 

Vi aftaler med de nærmeste omkringliggende både at vi sejler tidligt næste morgen og kl. 0530 er der allerede liv på mange af sejlbådene. Vi lister os ud af havnehullet en halv time senere og satser på at få en fin sejldag ned til Sveriges sydkyst. Vinden er dog stadig SV så vi krydser igen igen. Vi ender op med at sejle lidt kapsejlads med 2 svenskere i farvandet syd for Kåseberga. Vi fortsætter mod Ystad og er i havn 1830. Vi lægger os helt ind i fiskerihavnen da alt andet er optaget. Ystad er en flot gammel købstad, som vi egentlig aldrig har lagt mærke til. Vi får senere på aftenen David og Randi fra Kolding i en Dragonfly udenpå og Johan og Rose er helt oppe at køre over den flotte danskproducerede trimaran - og det bliver ikke ringere af at de også har børn ombord. Vi bliver hurtig enige om at tage en slapper her allesammen og hygge os selvom det er den 22. juli og der altså kun er 4 dage til festen på midtsjælland. Vi taler rigtig godt David og Randi og ungerne leger med gummibådene i det store rolige havnebassin.

 

Dragonfly 920 ligger udenpå i Ystad

 

Per låner en cykel af Smilla fra Rudkøbing som ligger her og venter på en ny vandpumpe. Selvom det er Volvo Penta-land så formår de alligevel at sende den forkerte pumpe i første omgang.

 

24. juli lover vejrudsigten endelig N vind og i passende mængde så vi stikker ud fra Ystad kl. 0730 med kurs mod Stubbekøbing - ca. 75 sm. Vi får en fin sejlads med vind agten for tværs og god fart i skuden. Første rigtige stræk siden Gotland med ordentlig vind.

Efter runding af Møns klint får vi vinden plat læns og Per sætter genuaen udspilet til luv og storen ud til læ. Det giver ro i skibet og pæn fart - 6,8 knob for jævn vind. Vinden tager lidt til og vi sejler nu mest halvvind op igennem Grønsund.

 

Det går over stok og sten og Isabella logger 8,6 som maks. fart så vi er helt eksalterede i det flotte højtryksvejr.

Kl. 2030 lægger vi til i Stubbekøbing efter en dejlig sejldag - nu ser det ud til at planen holder og at vi når hjem tids nok til fødselsdagen.

 

 

Johan lærer sig at takle på vej fra Stubbekøbing. Inden dagen er om findes ikke en stump tovværk som ikke har været forbi Johan og har fået en tur.

 

Den 25. juli er der afgang kl. 930. Vinden er i Øst, dejlig frisk så der venter en fin tur med agten for tværs om styrbord hele vejen hjem til Agersø. Vi ringer til Jacob (Havnefogeden) og siger vi kommer midt på eftermiddagen hvis han kan holde vores plads. Det kommer til at knibe, siger han for de vil ikke ud af havnen i den friske østenvind. Men vi finder vel en anden plads, så hjemad det går. Vi sejler også her om kap med et par andre både og til tider går det rigtig godt. Vi topper fartmæssigt ved Stigsnæs, hvor vi skærer lidt op for at gå op i Agersøsund og når her 8,9 knob, hvilket vi selv synes er ganske pænt for en dame som Isabella og kludene er jo heller ikke sidste nye model. Vi får en gennemsnitsfart på 7,2 knob på det sidste ben af sommerferieturen og slutter således turen med maner.  

 

Det suser godt i Agersø havn men vi lægger os uden på Julie med god hjælp inde på land fra Gert og Bente.

 

Vi pakker lidt sammen og fylder bilen og gør klar til at tage hjem næste morgen den 26. juli - i god tid inden fødselsdagsfesten om eftermiddagen

 

Lidt fakta:

Log afsejling Agersø: 217 sm. Log ankomst Agersø 24 dage senere: 944 sm. Gotland tur/retur er altså ca. 727 sm eller 24,2 pr. dag.

 

Olieforbrug ca. 3,5 l/t ved ren motorsejlads.

Olieforbrug ca. 2,0 l/t ved hjælp til sejl.

 

 

Weekend-tur til Gåbense

 

Vi nyder at komme til den lille havn Gåbense på nordsiden af Falster, så den sidste varme sommerweekend i august sejler vi derned fredag eftermiddag for at slappe af og bade.

Aftensmaden er forberedt hjemmefra og da solen går ned kl. 2015 har vi stadig godt 2 timer til ankomst. Der bliver mindre vind og vi sejler den sidste times tid for motor alene. Ankommer til en mørk havn kl. 2230 og har svært ved at se ledige pladser. Der er ikke meget lys på molerne og det der er, blænder skipper. En højt placeret projektør kommer øverst på ønskesedlen til næste gang! Vi lægger os på ydermolen og nyder en fantastisk stjernehimmel med øl og chips i cockpit. Børnene er allerede i seng.

 

 

Lørdag sover vi længe, slapper vi af, låner cykler i bådelauget og cykler en lang tur. Bader og drikke kaffe og har det fantastisk. Her er meget få lystsejlere, så vi har stort set lokaliteterne for os selv.

 

Søndag morgen afgang tidligt i næsten vindstille. Efter broen kommer lidt vind og vi spiler genuaen ud til luv. Ankommer til Agersø kl. 1305 i magsvejr.

Nu må det gerne blive efterår!

 

 

 

 

 

Agersøtræf med FTLF - AG STORSTRØM

 

Vi havde planlagt at sejle med Leif og Susanne fra Bisserup da vi jo allerede lå i Agersø. Afgang Bisserup fredag eftermiddag og så afsted i den friske østenvind til Agersø. Det blæste helt pænt - op til 10 m/s og vi fik sø og vind ind agtenfra, så det var knap så behageligt. Men turen er jo kort - ca. 2 timer.

 

I Agersø var der allerede ankommet flere FTLF'ere. Det friske vejr og arbejdstider afholdt nogle fra at komme, men dem som dukkede op hjalp vi ind efterhånden som de kom, for Agersø er ikke så behagelig at komme til i frisk østen vind.

Karl Erik havde endda haft motorproblemer, så han lå og skiftede brændstoffilter på læsiden af øen. Han fik heldigvis hurtigt klaret problemet og kom sikkert i havn. Så var der ellers panik på, for der var bestilt wienersnitsel på kroen - men hvor mange blev vi? Der blev sms'et og telefoneret og det endelige antal blev først kendt på kroen. Men herlig mad og en fantastisk stemning ved bordene.

 

Næste morgen var der arrangeret bær-indsamling for fremstilling af kryddersnaps til Nytårskuren 2009. Alle travede vi afsted og fandt urter og bær i flere hold. og så på den måde nye sider af øen.

 

 

 

 

Til aften var der arrangeret fælles grill og tilbehør. Det forløb også godt. Efterhånden som solen gik ned, gik vi ind og der blev brygget kaffe og historier fra de varme lande.

 

 

 

Forskellige flasker og sanghæfter blev nu delt rundt, og Leif fandt guitaren frem. Så kan det nok være der blev liv i langturssejlerne og der blev sunget og talt om mangen en god sejlads.

 

 

 

Søndag morgen fælles morgenbord i klubhuset og derefter afgang mod de respektive hjemhavne. Vi sejlede tilbage med Leif og Susanne, Anna og Rasmus - tilbage til Bisserup efter en dejlig weekend i festligt lag med FTLF'erne.

 

 

I weekenden den 1. og 2. november havde Rikke og Per aftalt at pakke Isabella sammen og gøre vinterklar. Vi sejlede til Skælskør lørdag formiddag og lagde til langskibs og lossede alt på traileren og kørte det hjem. Søndag sejlede vi hende hjem til Agersø igen.

 

 

Det var den sejlsæson.

 

Log start: Ny GPS 000, Log total: 1028 nm.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S/Y Isabella

              www.syisabella.dk