SENESTE NYT...
27. maj 2024
Jeg har besluttet at sejle sydpå igen. Denne gang med en plan om at overvintre i Portugal. Tænker at sejle i starten af juli.
Nu hvor jeg har været væk fra jobbet og hverdagen i et års tid og skulle til at starte job og rutiner igen, føler jeg at der er andre og vigtigere ting, jeg skal se at få gjort. Intet ville være nemmere end at starte op igen på fuld tid og fortsætte 10-15 år med det samme, som jeg har gjort i 25 år. Og så gå på pension. Men jeg tror at forandring er sundt for kroppen og sjælen. Jeg ønsker at rejse i længere perioder og jeg kan placere båden i Portugal og bo i mit hus, når jeg er hjemme. Jeg kan arbejde fra min PC på mindre projekter som Digital Nomade. Jeg vil møde mennesker, hvor de bor og arbejder og bruge mit håndværk. Og så vil jeg skrive på en bog.
24. marts 2024
Isabella har overvintret i Næstved, ja, det var ikke lige planen, men planer kan ændre sig.
I september sidste år var Isabella og jeg i Pornic efter Les Sables d'Olonne og Ile d'Yeu for anden gang. Min plan om at sejle med gaster uden en fast medsejler kuldsejlede. Jeg undersøgte forskellige muligheder for vinterhavn i Frankrig og nordspanien, men der var ikke noget af det, der føltes rigtigt.
Jeg kontaktede min gode ven og medsejler fra tidligere, Henrik, og spurgte om han havde lyst til at sejle med Isabella hjem til DK. Vejret så fint ud for sidste halvdel af september, og Henrik var frisk og den 15. september tog vi afsted fra Pornic.
Vi ville bare sejle og udnytte vejrvinduet mest muligt. I 2017 havde vi sammen sejlet en 36 fod sejlbåd fra Mallorca til Tenerife og Henrik havde også sejlet med mig i DK tidligere. Derfor faldt vi hurtigt i hak med vagter og skafning mm. Når der ikke var vind gik vi for motor så vi kunne udnytte tidevandet bedst muligt. Ind i mellem havde jeg hotline til Frigg med Marianne og Carlo, som kender kysten rigtig godt, og som jeg havde mødtes med flere steder over sommeren. De var også på vej hjem til DK.
Vi sejlede de knap 1000 sømil til Næstved på 14 døgn, eller ca. 70 mil i døgnet. Alt fra stille vejr, regn og tordenbyger, til en dag med kuling, på vej op forbi kanaløerne og ind til Cherbourg. Medstrøm og 15-18 m/s agten for tværs så gik vi 14 knob for lidt af genuaen; og Isabella surfer ikke, da hun vejer 14 tons. Når der kommer en uvarslet kuling og man er mindst 8 timer fra en sikker havn, så kan man enten frygte det eller tage det som en oplevelse. Sammen med Henrik var det rigtig sjovt.
Tilbage i DK var det tid at reflektere og lægge nye planer.
Jeg overvejede, at selskabet var mere vigtigt end rejsens mål. Jeg overvejede at gasterne skulle være med i længere tid for at minimere stress i forbindelse med at nå frem til forskellige havne og samle op og sætte af. 14 dage var for kort tid. 4-6 uger er nok mere passende. En fast medsejler over længere tid ville give stabilitet og mindske behovet for gaster.
12. august, Ile d'Yeu - Frankrig indvendig i Biskayen
De seneste uger har jeg sejlet indvendig i Biskayen langs franske kyst. La Rochelle i den gamle havn var en stor oplevelse og jeg lå sammen med den danske båd Hannah, som jeg har kendt i mange år.
På vej lidt nord på igen sejlede jeg ind til Les Sables d'Olonne og her var jeg så helt utrolig heldig at møde Kirsten Neuschäfer, som lige har vundet Golden Globe Race. Det er et single hand race hvor reglerne angiver at bådene maks må være 36 fod og der må ikke benyttes gps. i princippet som man navigerede i 1968. Det er en helt utrolig præstation af gennemføre dette løb, og så at vinde det! Det var meget ærefuldt at møde hende og have lejlighed til at sidde og drikke en øl sammen i cockpitttet på Isabella og tale sammen som sejlere. Hun var sød og naturlig og meget ydmyg over hendes præstation. En kæmpe oplevelse!
16. juli, Bénodet, Bretagne, Frankrig
Vi skulle være sejlet over Biskayen i tirsdags, men vejret drillede. Vi vendte om og sejlede tilbage til kysten. Dermed er tidsplanen skredet, så jeg ikke kan nå til Porto som aftalt og fortsætte med togterne som aftalt.
Jeg beklager virkelig meget i forhold til de gaster, som har taget fri og planlagt ferie i forhold til at sejle med. Måske har jeg planlagt for stramt, måske har jeg været for optimistisk?
Jeg har pt ikke gaster, så jeg kan krydse Biskayen, og har derfor været nødt til at ændre planer, så jeg sejler kystnært rundt langs kysten. Det tager længere tid, og da jeg ikke kan overholde tidsplanen/ gasteplanen, har jeg været nødt til at annullere alle aftaler.
Men jeg sejler jo stadig, nu blot en anden rute, så det er stadig muligt at sejle med i kortere eller længere tid. Kontakt mig meget gerne, se under fanen Realiteter.
28. juni
I morgen er det en måned siden vi sejlede fra Bogense, efter Pinsetræf med Langturssejlerne, FTLF. Flemming og jeg er nået til Cherbourg og vi har sejlet 783 sømil siden Bogense.
Imorgen står Flemming af og overlader pladsen til Carsten, som er på vej fra DK. Carsten skulle være påmønstret i Brest, men planer kan ændre sig, når vejret er medspiller. Så nu får Carsten også set lidt af Normandiet, Asterix og Obelix' hjemland.
Gaster
Der er stadig plads til et par gaster eller tre, fra midt i juli i det skønne Galicien med ankerbugter og sandstrande, så har du endnu ikke planlagt sommerferien, så skynd dig at skrive en besked.
13. juni.
Amsterdam, Holland. Vejret har rettet sig og nu har vi sommer og milde vinde. Vi har haft nogle gode dage i Holland, mødt søde mennesker og medsejlere og særlig Enkhuizen var en stor oplevelse. Men nu sejler vi videre mod Frankrig fordi vejret er ret fint for at gå ned langs kysten og videre mod Engelse kanal.
29. maj.
GASTER - en gast er sprunget fra nu her fra starten af. Kontakt mig hvis du evt vil med et stykke af vejen.
29. maj
Årøsund, Lillebælt, på vej ned til Kiel og ud i Nordsøen. Måske med stop på Helgoland. Herfra videre til Holland og Amsterdam.
21. maj
Afrejse fra Bisserup. Børn og gode venner var mødt op og jeg fik den bedst tænkelige start på min rejse. Vi drak et glas bobler, krammede, talte og kneb en tåre. Det var lidt hårdt at sejle afsted.
April 2023
21. april... en måned til afgang, juhuuuu
status er at cockpit er godt igang og idag blev lamineret ny tofte ved styreplads. Imorgen 2x primer og søndag 2x polyuretan maling. så er der klar til montering af teak-karme og gummifuger.
Det bliver godt at få den store opgave afsluttet. Herefter er det mindre opgaver som montering af ekstra solceller og inverter, montere midterklamper og en ca 25 mindre opgaver. Udover at pakke hus ned og afslutte firma...
Fotos på siden woodenyachtisabella
Togterne er næsten besat frem til jul, men der er ledige pladser i september, oktober og december, kom frisk :)
Tiden går stærkt og det gør forberedelserne også... Isabella er i fuld gang med at blive klargjort.
Jeg har fået lavet skab nede i styrbord side, holdingtank er næsten færdig og der er lagt nye luger i dækket i Påsken.
Nu er turen kommet til cockpit hvor jeg skal lave ny cockpitkarm og male lidt.
Marts 2023
14/3 opdatering
Togt 11 er udsolgt, jubii :)
Der er ledige pladser på turen over Biskayen ca 1/7 og turen ud til Porto Santo og Madeira ca. 1/10 - masser af havsejlads og døgnsejladser. Gaster med sejlererfaring foretrækkes.
Første marts... jubii så er det officielt forår! Man mærker solen har noget godt med til os, den prikker på kinden og til vinterdepressionen og fylder een med ny energi.
I værkstedet er jeg igang med hylder og ny indretning til Isabella, lakering, beslag til solceller og nødbøjen og en hel masse andre forbedringer.
I søndags var vi en masse langturssejlere samlet i Ishøj fra gruppen "Os der stævner ud i 2023" Det var en hyggelig dag hvor vi fik hilst på hinanden og vidensdelt om mangt og meget med andre i samme båd :)
De første gaster har henvendt sig, jubii. Det blir godt...
Februar 2023
Gasteopslag på FTLF og FB og Insta per.stenboeg - håber jeg finder nogle rejsekammerater til togterne. Søde kommentarer og gode vibes.... Føler mig heldig :)
Holdingtank projekt, påhængsmotor efterset, svejset beslag til solceller, beslag til spilerstage nr. 2. Montere ekstra batteribank og lader/inverter. Vaske skøder og fald.
Foråret er lige om hjørnet...
Januar 2023 - Godt Nytår !
Togt-plan er lagt op med det næste halve års sejlads. Skriv og spørg for plads.
Der arbejdes på klargøring i kulissen med indkøb af de sidste stumper og To do-lister.
December 2022
Nyt afsnit om bådens klargøring vil blive lagt under fanen Nørderi.
En større klargøring er igang af Isabella med henblik på en ny langtur fra maj 2023.
Ruten går ned langs Europas kyst til Madeira og Kanarieøerne.
Der er investeret i nyt grej som nyt ankerspil, luger, dækket er overhalet og cockpit er ombygget. I det mindste i BB side. Så kom frosten. Sejl er blevet efterset og forsynet med nye uv-kanter og en ny lazy-pack er bestilt, så det nye storsejl kan ligge godt.
Ny elektronik og flere solceller samt en inverter til induktionskogeplade for at spare på gas. Forøget sikkerhed ombord, herunder ny 6 personers Viking redningsflåde samt opgradering af el-anlæg er også en del af pakken.
En ny hjemmeside er på bedding og forventes søsat inden længe.
Gaster
Jeg søger gaster til turen sydpå. Benyt kontakt-formular og skriv lidt om dig selv, så vender jeg tilbage til dig.
Opdatering på sommer 2021
Sommerferien blev afholdt i juli til søs. Med ombord havde jeg gamle venner og min kusine Linda, som var med i et par omgange.
Det sydfynske ø-hav blev udforsket og desuden var jeg i Odense for første gang og et par gange i Svendborg og så langt som Middelfart.
I Agersø havn ved østre kaj blev jeg på 2. feriedag påsejlet, så jeg har været hos Walsteds og få skroget repareret her i efteråret. Øv!
Samtidig købte jeg mig til at få båden op, så jeg kunne smøre bunden, så den er klar til foråret. Det gik vældig fint med deres fine boat mover.
Lørdag den 9/10 sejlede jeg hjem for en fok fra Svendborg i frisk efterårsluft, en skøn tur efter en dejlig sejlsæson.
Det har virket godt at flytte fokken frem, og den nye fok står pænt og trækker godt.
7/3-2021
Jeg har købt nye solceller til at montere over cockpit på min faste bimini. Med dem kommer jeg op på 340W og sammen med MPPT laderen er jeg vist godt forsynet.
Jeg har også renoveret søgelænder med krympeplast. Det blev ikke så godt som de gamle, men nu er de da hvide og i eet stykke.
Jeg købte for 5 år siden en fok fra en Najad 390, som aldrig havde været hejst. Nu er den hos sejlmager for at blive tilpasset mit rullesystem. Ideen er at jeg vil bruge fokken inderst til at krydse med og genuaen yderst til når der er mere slæk på skøderne.
28/2-2021
Seneste nyt er at hjemmesiden er opdateret.
21/2-2021
Rulleforstag flyttet ud på bovsprydet. Dette er en test. Den fok jeg har sejlet med blæste i stykker for et par år siden. I 2020 købte jeg en brugt men fik den aldrig prøvet på. Men jeg har ofte problem med at båden hurtig bliver luvgerrig, altså at presset på storsejlet bevirker at båden drejer op i vinden når der kommer et pust. Når jeg flytter sejlcentret længere frem, ved at flytte forliget længere frem, så burde det give bedre balance.