OM SKIPPER
Jeg har hele livet haft kærlighed til havet og været fascineret af mulighederne, ved at have en båd: at man kan sejle den lige der hen på denne blå planet, som modet og drømmene vil tage en. Ikke sjældent har jeg set mig selv i en drøm hoppe ombord på en af de store dampere, når de er stævnet ud mod fjerne destinationer.
Jeg har sejlet siden barndomsårene men først fået egen båd som 37 årig i 2004, en Bandholm 24. Et par år senere opgradeing til en Bandholm 27, inden købet at Isabella.
Jeg tog duelighedsbevis i 2005 og siden Yachtskipper 1. samt VHF- og kanal og tidevands-certifikater. Jeg har sejlet +15.000 sømil med Isabella og ca 5.000 sømil som gast, delivery mm.
Jeg er ud af håndværksfamilie og er udlært tømrer og bygningskonstruktør, som er en fordel når man ejer en træbåd. Men jeg har også altid interesseret mig for mekanik og motorer. Det er en fordel at kende sin båd, inden man begiver sig ud på de store oceaner.
Før jeg sejlede på langtur med Isabella i 2009 fik hun den store overhaling og opgradering af elektronik, sejl, indretning og renovering af motor og gear.
De seneste år er der igen foretaget opgradering af vitale dele, for sikker og behagelig sejlads.
ISABELLA ER BYGGET OG UDSTYRET TIL LANGTUR
ISABELLA er en spidsgattet, langkølet havkrydser på 36 fod, bygget på Brandt Møllers Bådebyggeri i 1976.
Skroget er 2x13mm dobbelt klædning af Khaya Mahogni, med 2-komponent limfuge imellem, monteret på lamineret egespanter og med svøb imellem alle spanter. Alle bord/planker er skruet til spanterne. Køl udført i azobetræ for at undgå pæleorm og stævne i lamineret egetræ.
ISABELLA er solidt bygget og sejler fantastisk i al slags vejr. Styrepladsen er adskilt fra resten af cockpit, så rorgænger har optimale forhold. Cockpit er dybt, med kraftige dræn og giver besætningen tryghed i hårdt vejr. Det brede fordæk giver mulighed for afslapning og sikker håndtering af sejl og spilerstage mm.
Spidsgatterens dråbeformede facon er nærmest en ideel havbåd. Det er ikke den hurtigste på kapsejladsbanerne, men hvem har brug for det på en lang rejse? Alle redningsbåde er spidsgattet - og desuden har bådtypen sine rødder helt tilbage til vikingetiden.
Isabella har det brede forskib, et medium højt fribord og et godt slip agter, som gir en både smuk og velsejlende havbåd. Den lange køl giver kursstabilitet og noget unikt ved spidsgatteren er at den har opdriftscentret præcis over vægtcentret, som giver en blød gang i søen, også i grov sø. Og så er Isabella bare en smuk båd.
Nyt storsejl 2022 med gennemgående sejlpinde og lazy-pack
Harken rullesystemer Mark 4 unit 2.
Nyere genua, ny Fok, ny genakker med strømpe.
Ekstra sejl af alle typer.
Mast head rig i 10mm wire. Dobbelt agterstag.
Motor:
Perkins 4.108 48 HK, ferskvandskølet. Hovedrenov. 2007
Transmission: Borg Warner hydraulisk gear 2,57:1 - ny Max-Prop og skrueaksel forår 2009.
Generator og ladning
12 V 75 A vekselsstrøm generator (med Sterling Pro Regulator)
(Vindmølle, Windbugger 12 V 15A)
480 W fastmonterede solcellepaneler med MPPT ladekontroller
Benzingenerator
Forbrugsbatteribank: 440 Ah + 280Ah (Adskilt men kan sammenkobles ved behov)
Inverter 2000W
Startbatteri: 110 Ah
Tanke
Brændstoftank: 370 l
Vandtanke: styrbord vandtank: 220 l - Bagbord vandtank: 180 l
Ankre
Hovedanker: Rocna Vulcan 25kg, 70 meter 10mm kalib. kæde
Hækanker: 15 kg Danforth med 20m 8mm kæde
Orkananker: 35 kg stokanker, galvaniseret.
1000 W ankerspil på fordæk og kædebrønd i forpeak
Indretning
Pantry med 2-blus Eno gaskomfur og ovn, køl- og svaleskab.
Induktionskogeplade
Toiletrum med vask med søtoilet og holdingtank
Salon med bord, 4-6 siddepladser
Forskibet indrettet med forrum og dobbeltkøje
6+1 køjer, heraf en dobbelt køje forude og i salon
Navigation:
Styrekompas
Furuno GP 32 navigator
10 tommer kortplotter for C-map samt ipad m Navionics
2kW radar
Ekkolod, log og vandtemperatur
Vindmåler
Furuno AP NavPilot511
Vindror
Aries Vindror model "lift-up"
Kommunikation
Furuno RO4700 VHF med DSC
Sailor VHF
Håndholdt VHF Raymarine vandtæt
Sailor AM/FM/LM modtager
Raymarine AIS 650 (sender-modtager)
Navtex ICS NAV 5
Satellit telefon for vejrmelding til havs
Sikkerhed
6 personers Viking redningsflåde, Rescue pro ocean
Mand overbordbøje med lys
Redningskrans, kasteline
Redningsveste og livliner til alle
Diverse nødblus
Epirb 406 og 121,5 MHz samt 2 stk PLB, alle m GPS
Grab-bag, vandtæt
Drivanker
Rib med glasfiberbund 260cm
5HK Tohatzu påhængsmotor
Andet
Ankersejl, regnvandopsamling, 5kw dieselfyr